hipnoza


The/Das

XXIII Ars Cameralis Festival
14 listopada | piątek | 20:30

The/Das to projekt muzyczny Fabiana Fenka i Antona Feista, muzyków znanych z Bodi Bill. Fenk i Feist tworzą coś więcej niż kolektyw DJ-ów, wprowadzając do muzyki elektronicznej żywą, organiczną atmosferę bliższą raczej zespołom rockowym i zapraszając na scenę innych muzyków. Muzyka The/Das łączy folkową dbałość o wokal i teksty z dynamiką klubowego danceflooru. Artyści określają swoją twórczość mianem „czułego techno”, co świetnie oddaje efekt, jaki wywołuje głęboki i delikatny głos Fenka na tle energetycznych bitów. Początek kariery The/Das to współpraca z Tale of Us, której owocem było wydanie pierwszej epki pod egidą włoskiej wytwórni Life And Death. Kolejna epka, „Speak Your Mind Speak”, odbiła się szerokim echem na portalach takich jak „The 405”, „Clash”, „VICE” czy „Noisey”. Prawdziwą furorę — zaledwie miesiąc od wydania — wzbudził najnowszy album, zatytułowany „Freezer”. To zróżnicowane dzieło świetnie odwzorowuje zwrot The/Das ku „analogowej” muzyce rozrywkowej: każdy utwór ma swój styl i odrębny klimat. „Freezer” łączy w sobie inteligentny, magnetyczny elektropop i hipnotyzujący, nie dający wytchnienia dance z elementami gęstego soulu i ciepłego dubstepu. Na płycie wybrzmiewa momentami inspiracja Depthord Gothem czy Jonem Hopkinsem, ale oryginalność, którą osiągają muzycy, odwołując się do konwencji niekojarzonych z muzyką elektroniczną, nie jest z niczym porównywalna. To zupełnie nowa jakość sceniczna, łącząca kameralne uczestnictwo w koncercie z rave’owym szaleństwem.

Bilety:



Jazzpospolita

XXIII Ars Cameralis Festival
19 listopada | środa | 20:00

Jazzpospolita to zespół młody, bo zaledwie pięcioletni, ale zdążył się już dorobić czterech płyt i własnego miejsca na mapie polskiej alternatywy jazzowej. Kwartet zadebiutował epką o znaczącym tytule „Polished Jazz” i już wtedy było wiadomo, że chodzi o dojrzały warsztatowo szacunek do tradycji w połączeniu z nowoczesnym językiem muzycznym i gatunkowymi eksperymentami. To sprawdzona i hołubiona od sukcesu Skalpela formuła, a do Skalpela właśnie najchętniej porównują Jazzpospolitą krytycy. Udane koncerty klubowe i przychylne recenzje czołowych krytyków jazzowych (i nie tylko!) doprowadziły w 2010 roku do wydania debiutanckiego albumu długogrającego. „Almost Splendid” to świadectwo melodycznej wyobraźni i zręcznego lawirowania między nowymi formami z pogranicza jazzu i rocka. Druga płyta „Impulse” ciąży w stronę psychodelii i niepokojącej improwizacji. Dojrzała już formuła muzyczna Jazzpospolitej to rezultat doświadczeń koncertowych: hipnotycznej relacji, którą nawiązują muzycy z publicznością i jazzowej radości z eksperymentowania. Doświadczeń tego typu trudno odmówić zespołowi, który w tak krótkim czasie odbył ponad 150 koncertów, goszcząc m.in. w Wielkiej Brytanii, Danii, Belgii, Rumunii, Czechach, Rosji i Bułgarii. Trzecia płyta to dwupłytowe wydanie pod tytułem „RePolished Jazz”: wznowienie wspominanej ciepło debiutanckiej epki i elektronicznie odważne (sięgające nawet po deep-house czy dub-techno) remiksy nowych utworów. Zespół ukończył właśnie pracę nad czwartą płytą „Jazzpo!”. Rezultat, który będziemy mieli okazję poznać na festiwalu Ars Cameralis, zadowoli zarówno bardziej konserwatywnych jazzowych melomanów, jak i fanów nujazzu, fusion czy nawet postrocka.

 

Bilety:



tUnE-yArDs

XXIII Ars Cameralis Festival
20 listopada | czwartek | 20:00

tUnE-yArDs to amerykański projekt muzyczny kobiety-orkiestry — Merill Garbus. Urodzona w 1979 roku wokalistka dorastała w Nowym Jorku, później przeprowadziła się do Vermont, gdzie pracowała jako lalkarka w Sandglass Theater. Swoją karierę muzyczną zaczęła w zespole Sister Suvi, gdzie grała na ukulele. Po rozpadzie zespołu przez jakiś czas pracowała jako opiekunka do dzieci. Pierwszą płytę „BiRd-BrAiNs” Garbus stworzyła zupełnie sama: do nagrania wystarczył jej dyktafon, do wydania — używana kaseta magnetofonowa. Ale kiedy „The Guardian” określił tUnE-yArDs odkryciem roku, trzeba było zacząć koncertować. Artystka nawiązała więc współpracę z Natem Brennerem, basistą, który towarzyszy jej podczas tras. Drugą płytę, „w h o k i l l”, nagrała już w Oakland. Wielkomiejskie życie w kalifornijskiej konurbacji odcisnęło piętno na twórczości Garbus. Jej osobiste, nieco ironiczne teksty składają się na kolaż obrazków z najbardziej nieoczywistych zakamarków miasta. Najnowsza płyta, „Nikki Nack”, to dzieło artystki dojrzałej i wyrazistej muzycznie. Choć wciąż skłonna do eksperymentów, Garbus znalazła swoją oryginalną formułę na styku energetycznego indie-rocka i ciepłego soulu. W kreatywny sposób splata ze sobą konwencje przyśpiewki ze szkolnego boiska („Water Fountain”), elektryzującego punkrocka („Left Behind”) czy kameralnego wokalu w stylu R&B („Wait for a Minute”). Nieobliczalny, wielowymiarowy głos artystki z nawiązką uzupełnia oszczędne instrumentarium, w którym poza komputerem i gitarą basową usłyszeć można co najwyżej ukulele, saksofon oraz perkusję. Wrażenie robi dbałość o szczegóły i konsekwencja, zwłaszcza podczas koncertów, kiedy na pierwszy plan wychodzi autorskość procesu twórczego artystki.

Bilety:



Hypnotic Brass Ensemble

Before Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2015
21 listopada | piątek | 20:00

Czy można sobie wyobrazić lepsze miejsce na koncert doskonałej orkiestry dętej, niż Katowice? Najpewniej nie. I to właśnie dlatego zaprosiliśmy po raz kolejny na Śląsk, kultową formację Hypnotic Brass Ensemble, rodzinny zespół, który w ciągu kilku lat działalności przeszedł od grania na ulicach Chicago do występów na najważniejszych festiwalach świata i współpracy z hollywoodzkimi studiami filmowymi – ich muzykę można usłyszeć między innymi w Igrzyskach Śmierci.

Ośmiu synów znanego i cenionego jazzowego trębacza Phila Cohrana od kilku lat podróżuje po całym globie, występując u boku takich gwiazd jak Mos Def czy Blur i pokazując niesamowitą moc tkwiącą w muzyce zaaranżowanej na osiem instrumentów dętych i jeden potężny bęben. Czerpiąc pełnymi garściami z tradycji orkiestr ulicznych, ujawniają w swojej muzyce głębokie fascynacje afrobeatem, psychodelicznym funkiem z lat 70tych i najenergiczniejszymi odmianami jazzu, porywając za każdym razem publiczność swoim niesamowitym zgraniem i olbrzymią swobodą sceniczną, która pomaga im zamienić każdy występ w wyjątkowe wydarzenie. Będziecie się mogli o tym przekonać już (data), kiedy to Hypnotic Brass Ensemble pojawi się w katowickim Jazz Clubie Hipnoza, jako kolejna gwiazda naszego cyklu Before Tauron Nowa Muzyka 2015.

Bilety 35 pln / 50 pln
dostępne w klubie oraz w bileteriach Ticketportal.pl, Ticketpro, eBilet oraz Biletin


-->
zapisz się na newsletter Jazzclubu Hipnoza

   -->   All content copyright of klub HIPNOZA   <--