1 / 1
All Projects

XXVIII Festiwal Ars Cameralis

16 listopada (sobota) g. 19:00

Zderzenia Literackie: Zbieg Poetycki NaDziko

Prezentacje poetyckie: Gábor Lanczkor (HU), Chulud Szaraf (SY), Piotr Jasek, Adrian Tujek, Trupa NaDziko: Kobierski/Majzel/Melecki/Siwczyk oraz goście: Brzoska, Kremza, Lekszycki, Olszański, Sarna

Goście specjalni: Grzegorz Jankowicz, Dariusz Pawelec

Koncert: Tryp

Miejsce: Jazz Club Hipnoza, Katowice

Bilety: 10 zł (ulgowe), 15 zł

Bilety dostępne na portalach: Biletomat, Ticketmaster, Ticketportal.

Spotkaniu towarzyszy promocja publikacji Tropy „Na Dziko”postantologia. Wybór, wstęp i opracowanie Dariusz Pawelec (Ars Cameralis, 2019).

Zbieg Poetycki NaDziko to stały punkt Festiwalu Ars Cameralis – odbywa się już dwudziesty szósty raz. To niekonwencjonalne wydarzenie – dużo ponad tradycyjny wieczór autorski – znalazło prestiżowe miejsce na kulturalnej mapie Polski. Podczas ubiegłych edycji Katowice odwiedzili m.in. Brian Patten, Ron Padgett czy Elizabeth Willis oraz chyba wszyscy najważniejsi polscy poeci.

Zbiegi NaDziko są propozycją nowych form percepcji słowa pisanego – multimedialnym, interaktywnym prezentacjom i performance’om towarzyszą koncerty. W tym roku gospodarze wieczoru – Trupa NaDziko – spotkają się z Gáborem Lanczkorem (Węgry), Chulud Szaraf (Syria), Adrianem Tujkiem oraz Piotrem Jaskiem. Zwieńczeniem wieczoru będzie koncert zespołu Tryp.

GÁBOR LANCZKOR

Poeta, prozaik i dramatopisarz urodzony w 1981 roku w węgierskim Székesfehérvárze. Studiował język i literaturę węgierską w Budapeszcie, Lublanie i Rzymie; doktoryzował się z węgierskiej poezji średniowiecznej. Pasjonuje się również literaturą włoską. Gábor opublikował trzynaście książek, w tym tomy poezji, opowiadania, książki dla dzieci i eseje. Jego wiersze tłumaczone były na język angielski. Obok literatury Gábor zajmuje się także muzyką – był gitarzystą zespołu Médeia Fiai, a obecnie gra z Los Reyes Católicos.

CHULUD SZARAF

Poetka, publicystka i krytyczka artystyczna urodzona w syryjskim mieście Al Mjemr. W 2003 ukończyła Uniwersytet w Damaszku ze specjalizacją technik medyczny. Pracowała m.in. jako kierowniczka pracowni medycznej w kobiecym więzieniu. Zastraszona za próbę ujawnienia informacji o naruszaniu praw więźniów, zrezygnowała z pracy i całkowicie poświęciła się studiom literaturoznawczym. Zadebiutowała w 2016 roku tomikiem Resztki motyla. Za swoją twórczość została uhonorowana wieloma nagrodami, w tym Ibn Battuta Prize – jedną z najważniejszych nagród świata arabskojęzycznego. Obecnie przebywa w Krakowie jako stypendystka programu ICORN – Międzynarodowej Sieci Miast Schronienia dla pisarek i pisarzy, którzy z powodu prześladowań nie mogą żyć i tworzyć we własnej ojczyźnie.

GRZEGORZ JANKOWICZ

Filolog, eseista, redaktor, krytyk i tłumacz. Pracownik Centre for Advanced Studies in the Humanities Uniwersytetu Jagiellońskiego. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Juror Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Dyrektor programów literackich Fundacji Tygodnika Powszechnego. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Pracownik Działu Literackiego w Krakowskim Biurze Festiwalowym. Opublikował m.in.: Po co jest sztuka? Rozmowy z pisarzami, Cmono. Rozmowy z pisarzami, Gombrowicz – Loading. Esej o formie życia, Uchodźcy z ziemi Ulro. Eseje czy Życie na poczytaniu. Rozmowy o literaturze i reszcie świata. W tym roku nakładem wydawnictwa Ossolineum ukazał się zbiór esejów Blizny. Wspólnie z Alberto Manguelem napisał książkę Małe języki, wielkie literatury. Small Languages, Big Literature.

PIOTR JASEK

Urodzony w 1967 roku poeta, prozaik i scenarzysta. Absolwent łódzkiej PWSFTviT, laureat wielu konkursów literackich. Wydał zbiór opowiadań Data ważności (2001) oraz tomik poezji Niewieżowce (2003). Autor scenariusza Niebieski mundurek nagrodzonego w polskiej edycji Międzynarodowego Konkursu Scenariuszowego Hartley-Merrill, a także scenariusza do popularnego serialu BrzydUla.

ADRIAN TUJEK

Urodzony w 1990 poeta, adwokat, wykładowca prawa, w wolnym czasie programuje. Autor książki poetyckiej Niebieskie nie schnie, która ukazała się w tym roku nakładem wydawnictwa WBPiCAK. Laureat konkursów literackich, w tym Połowu (2015), a także finalista XXII OKP im. Jacka Bierezina. Mieszka we Wrocławiu.

TRUPA NADZIKO

Powstała w 1994 w środowisku studentów Uniwersytetu Śląskiego. To z niej wywodzą się znani dziś literaci: Wojciech Kuczok, Bartłomiej Majzel, Maciej Melecki, Krzysztof Siwczyk. Poeci z „NaDziko” debiutowali w szczególnym okresie – Polsce zanurzonej w bezlitosnym chaosie początków transformacji. Przypadła im rola rzeczników zupełnie nowej rzeczywistości: sami określają się jako pokolenie wychowane „na MTV, a nie na Wolnej Europie, na Beavisie, a nie na Allenie Ginsbergu, na Nirvanie, a nie Sex Pistols”.

TRYP

Trypolis będzie zapewne jedną z najbardziej oryginalnych i równocześnie najlepszych polskich płyt 2019 roku. Nie trzeba czekać do podsumowań, by po nią sięgnąć”

Tryp to „supergrupa” – taką nazwą określa się zespoły, które zakładają znani już muzycy. W tym przypadku to legendy polskiej sceny alternatywnej: Marcin Pryt (19 Wiosen – wokal), Kuba Wandachowicz (Cool Kids of Death – perkusja), Robert Tuta (Agressiva 69, 1984, NOT – gitara), Piotr Połoz (Tsar Poloz, Psychocukier – bas), Paweł Cieślak (Fonovel – elektronika) oraz Marcin Zabrocki (Hey, Pogodno – multiinstrumentalista). Za stronę wizualną odpowiada natomiast Paweł Giza.

Zespół powstał w 2008 roku i dwa lata później nagrał głośny, poruszający album poświęcony pamięci pacjentów łódzkiego szpitala psychiatrycznego eksterminowanych przez nazistów, zatytułowany Kochanówka. Po debiucie chłopaki zawiesiły swoją działalność i spotkały się ponownie w 2016 roku, czego owocem jest długo oczekiwana płyta zatytułowana Trypolis. Tym razem zespół postanowił opowiedzieć słuchaczom historię poznanego w łódzkim barze najemnika, który dorobił się sporej fortuny na wojnach w północnej Afryce.

Piosenki zespołu Tryp to rodzaj muzycznych reportaży: mocnych, turpistycznych i punkowo bezkompromisowych. Mimo wyraźnych alternatywnych korzeni muzycy nie boją się eksperymentów gatunkowych i sami określają swoje utwory mianem „techno rap psycho punk”. Efekt zachwyci zarówno bywalców koncertów rockowych, jak i tych, którzy w muzyce szukają nowych, niebanalnych opowieści. / Źródło: Gazeta Wyborcza